Nu de bumper weer op de DB7 zit lijkt het slechts een kwestie van "even" dat de motor gestart kan worden. We moeten echter onder de spatborden nog de filters en dergelijke terug monteren. Deze zitten er tamelijk strak in aan beide kanten, waardoor het nog wel een kwestie is van enige tijd op de rug onder de auto liggen. Voordat we de zaak gaan monteren gaan we nog een aantal zaken checken. Kwetsbaar deeltje zijn de MAF sensors die in de auto zitten. Eerder had ik ze al op de foto gezet. De MAF sensor is een sensor die in de inlaat wordt gemonteerd. Hij meet de hoeveelheid lucht die de motor in gaat, en geeft dit signaal aan de ECU door. De ECU bepaalt nu aan de hand van ingebouwde tabellen hoeveel brandstof er moet worden ingespoten om een juist brandstofmengsel te krijgen. Gaat de MAF sensor kapot, dan wordt er te weinig brandstof ingespoten, en ontstaat een te arm mengsel. Raakt hij vervuild, dan kan hij verkeerde waardes doorgeven. Aangezien het spul nu uit de auto is kunnen ze mooi even gereinigd worden, zodat ze weer lange tijd de goede waardes kunnen doorgeven. Ik heb al veel opties gelezen via Internet, zoals remreiniger of alcohol, maar aangezien dit toch residu afgeeft is dat zeer sterk af te raden. Zeker nu er een middeltje op de markt is die speciaal voor de uiterst kwetsbare MAF sensor is ontwikkeld. CRC onder andere maakt dit goedje wat in een spuitbus wordt geleverd. Voor de uiteraard nieuwe filters worden terug gemonteerd worden beide sensors dus flink schoongespoten.
De luchtfilterhuizen worden weer terug geplaatst in de wielkasten. Aan de rechterzijde een lastig klusje. Door airco onderdelen kun je met name zeer lastig bij de M8 bout komen die het luchtfilterhuis aan de voorzijde op het frame vastzet. Engelengeduld dus. Zet de zaak goed vast, laat alle slangen en bekabeling vrij lopen zodat er straks niets in de knel komt te zitten.
Monteer pas het filter op het inlaathuis, nadat de behuizing aan de binnenzijde goed is vastgezet op de twee bevestigingspunten. Filter lichtjes indrukken en in positie brengen. Daarna goed afsluiten met de metalen band, maar niet heel erg strak zetten.
Nu de afdekplaat nog. De pakking tussen afdekplaat en filterhuis was beschadigd. Deze is weer netjes met wat kit hersteld, zodat aan de wielzijde geen rommel in de behuizing kan komen. Nu kan het binnenscherm straks weer met vier schroeven gemonteerd worden.
Binnenschermen weer gemonteerd. Hieronder zie je het inspectieluikje voor de verlichting zitten. Indien deze is verwijderd kun je de koplampen afstellen of een lamp vervangen. Let op dat je het binnenscherm goed vastzet. De witte plastic stelbout die je ziet is voor de hoog/laag verstelling van het dimlicht. De breedtestraling links/rechts is af te stellen onder de motorkap, evenals de afstelling van het grootlicht. Nadat alles is gemonteerd en voordat de wielen er weer op gaan even de remmen goed reinigen. Mogelijk zijn er wat RX5 restanten of olie op terecht gekomen. Gebruik hiervoor de standaard remreiniger.
Inspectieplaat.
Inspectieplaatje verwijderd. Let op de wit/gele afstelbout voor hoog/laag. Gebruik voor de afstelling een dopsleutel 10 met een verlengstuk.
Nu kunnen de voorste mistlampen worden gemonteerd. De lampen zitten rondom met 3 schroeven vast via plastic ogen die op de behuizing zitten. Hier is het even opletten geblazen. In de behuizing van de bumper zitten de schroeven vast in messing schroefdraadbusjes. Deze kunnen na verloop van tijd zo vast komen te zitten aan de schroeven dat je ze er mee uitdraait. Niet zelden is dan het resultaat dat je de dikke bussen dwars door de plastic ogen heen drukt die daarna afknappen. Doe alles dus met beleid en zorg dat je de schroeven goed gangbaar weer in de busjes krijgt. Gebruik een druppeltje olie en maak het allemaal goed gangbaar. Draai de zaak om en om voorzichtig vast in de behuizing en schroef de zaak niet te vast. De behuizing moet gewoon vast zitten, niet te veel kracht gebruiken.
Daarna nog even de wielkasten checken. Zitten alle schroeven goed vast. Lopen de lijnen goed in elkaar over. Als dat het geval is zet je de voorwielen goed vast. Gebruik een momentsleutel op 100Nm en draai kruislings aan. Ik gebruik bovendien even een stukje tape om de 22 dop, om krassen in de slotgaten te voorkomen. Werkt prima.
En met het aangevraagde eendagskenteken kunnen we richting keuringsafspraak naar de Duinkerkenstraat in Groningen, waar de RDW zit. Donderdag 21 april 2011 is de grote dag. Mooi tijd om nu alvast zelf plaatjes te maken voor op de auto. Regel wel even een verzekering voor die dag. De meeste maatschappijen willen wel op basis van je chassisnummer verzekeren, als je daarna ook de verzekering bij hun afsluit. Anders zijn er nog genoeg adressen via Google te vinden die je voor 14 dagen willen verzekeren op basis van chassisnummer.
En de zelfgemaakte plaatjes voor- en achter. In dit geval achter.
Belijning nog even checken:
Aanhaalmomenten checken. Bandenspanning terugbrengen naar 2.7 bar (GT/GTA)
Navy blue lederen interieur nog even goed reinigen en behandelen met Mequiars Gold Class Rich Leather reiniger/conditioner. Even insmeren, laten intrekken en daarna met een droge doek uitwrijven.
Herstellen hemelbekleding. Deze zit zo strak ten opzichte van de deurrubbers dat deze niet goed wil aansluiten. Een spatel om de zaak in model te zetten en een beetje Bison superlijm doen de trick.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten