Power, beauty en soul...... Dat is Aston Martin. Sinds eind december 2010 eigenaar van een DB7, het model dat Aston van de ondergang redde. Hoog Ford gehalte, maar dat kan ook voordeel opleveren. Voor diegene die het interesseert zal ik in elk geval mijn bevindingen geven van deze mooie auto.
donderdag 24 maart 2011
Voorbumper
Mooi weer vandaag, dus tijd om weer even wat met de Aston te doen. Tijd om de voorbumper even een goeie opknapbeurt te geven voordat deze wordt terug gemonteerd. Kan nu overal mooi bij. Wat mij al opviel was dat de kunststof bumper aan de binnenkant voorzien is van en schuimen vulling die kapot was en door de tand des tijds is gaan scheuren. Even repareren dus. Verder is alles gedemonteerd en de weinige steenslag die op de bumper zat is even bijgewerkt. Ziet er weer als nieuw uit. Verder wordt het gaaswerk even gereinigd en alle boutjes en moertjes even schoongemaakt en ontroest. Opbouwen is toch mooier dan slopen.
De schuimdelen worden weer met sterke kit herenigd en teruggeplaatst in de bumper. Voordat deze afgemonteerd wordt worden ook de twee voorste ophangpunten aangepakt. Op een eerdere foto was al te zien dat hier best wat roest zat door weersinvloeden. Deze worden ontroest en gespoten. Voordat de voorbumper gemonteerd wordt zal er ook nog een RX5 en RX7 behandeling plaatsvinden in de wielkasten en holle ruimtes aan de voorzijde. Later kan de kunststof wielkastbeschermer dan weer worden terug geplaatst.
Hier is goed te zien dat de schuimen vulling is afgebroken. Dit wordt weer netjes hersteld.
Nu de bumper en de binnenschermen eraf liggen kunnen we ook gelijk even de holle ruimtes en moeilijk bereikbare plekken ontdoen van vliegroest en beschermen. Hiervoor gebruiken we de beproefde RX producten van Caprotech. We gebruiken RX5 en RX7. RX5 zet het vliegroest om in een taaie overschilderbare laag die het roesten verder stopt en de RX7 coating is een blijvende flexibele en beschermende coating die kan worden aangebracht zo'n 24 uur nadat de RX5 is gebruikt. RX10 is ook mogelijk, maar aangezien de ruimte onder het kunststof scherm wegvalt hoedft het geen RAL kleur te hebben. RX7 vloeit ook wat mooier in de moeilijk bereikbare ruimtes.
Met Bison Polymax wordt de bumpervulling weer gerepareerd. Deze zat al los toen ik de auto kocht en kan nu mooi even hersteld worden. Het onderste gaaswerk kan over de vulling heen geschroefd worden en borgt gelijk mooi het rasterwerk. Ziet er alweer gelikt uit. Opbouwen is duidelijk mooier dan afbreken.
Zo bumper weer compleet. Net zo goed als nieuw. Nu de boel straks weer gemonteerd kan worden is het handig om even een aantal dingen te gaan noteren. Zoals ik al eerder schreef zit de auto vol met Ford en Jaguar (ook Ford) onderdelen. De verkrijgbaarheid is dus geweldig en je hoeft dus niet speciaal met een Aston Martin dealer te bellen om een specifiek onderdeel te bestellen. Bij de beide luchtfilterhuizen onder andere zitten de MAF sensors, oftewel de Mass Airflow Sensors. Dit zijn gewoon Ford/Mercury/Mazda producten en dat is aan het onderdeelnummer al wel te zien. Heb jaren Ford Mustangs gehad, dus heel herkenbaar inmiddels. Zo'n sensor wil nog wel eens defect raken.
En hieronder zie je de snuffelaar van de MAF sensor die in het inlaathuis zit.
Onder de linker koplamp van de DB7 zit een Jaguar onderdeel. Dit is het relais van de koelventilator. Altijd makkelijk om het onderdeelnummer even te weten. Bij defect kom je er helaas zeer slecht bij en kun je weer van alles gaan uitbouwen.
Nu is het zaak om de bumper weer netjes terug aan te brengen. Leg iets zachts voor de auto neer en breng de bumper langzaam omhoog. Richt je op de twee gaten die aan de voorzijde de bumper vasthouden. Schuif de gaten voorzichtig langs het schroefdraad, maar duw de bumper nog niet op zijn plaats. Nu eerst de ringen en beide moeren aanbrengen, zodat de bumper er niet meer af kan vallen. Nu is het zaak om de achterzijde van de bumper aan de kant van de motorkap goed te zetten. De stalen beugels van de bumper hangen in speciale brackets die met moertjes zijn vastgemaakt. De buitenste twee moeren zijn de langste en worden bovendien aangebracht met aan weerszijde twee stalen ringen (vier in total dus). Om de installatie te vergemakkelijken heb ik deze ringen al voor montage van de bumper met een klein beetje kit aan het schroefgat gemonteerd. Anders kom je er amper nog bij. Zet de zaak handvast en controleer heel voorzicht met dichte en open motorkap of tijdens het openen de kap niet over de bumper schuurt. Werk hier heel nauwkeurig, desnoods met een aantal extra ogen en handen. Het afstellen van de neus vergt enige precisie. Zorg dat de foamlaag rondom de koplampen goed vastzit en niet naar buiten komt. Sluit het goed aan op de koplampen, voorspatborden en is de belijning mooi recht, begin dan langzaam de boel vast te draaien. Begin met de twee voorste bouten die in de grille zitten. Daarna de buitenkanten van de voorbumper, de middelste en dan de overige bouten.
Nu kun je de kleine M7 en M8 boutjes pakken en beginnen om de bumper vast te zetten aan de spatbordranden. Uiteraard met de wielen eraf, anders kom je zeker niet bij de achterste gaten. Blijf tijdens montage kritisch de belijning in de gaten houden. Werk langzaam en schroom niet om eventueel weer iets los te draaien als het niet 100% is. Ook kan nu de inmiddels mooi ontroeste en gespoten bumperbracket worden terug gemonteerd. Het begint nu weer op een DB7 te lijken.
Uiteraard moet er nog verder het een en ander worden opgebouwd, onder andere de luchtfilterbehuizing. Hierover gaan we een nieuw topic maken.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
heb je de aston nog en hoe bevalt hij
BeantwoordenVerwijderen