zondag 20 maart 2011

Koplampen afmaken


Het is alweer even geleden dat ik iets heb geschreven over de voortgang van de DB7. Ik had geinformeerd bij JDM ports die mijn verlichting zouden aanpassen. Had ook niet zoveel tijd om het zelf te doen. Nadat ik echter de lampen had weggebracht, kreeg ik na enige tijd de reactie dat men het niet voor elkaar kreeg. Laat me het probleem schetsen:
De koplampen van een DB7 zijn duur, erg duur. Losse componenten van zo'n koplamp worden niet uitgeleverd. Je moet dus de volledige kunststof kap kopen inclusief grootlicht en dimlicht unit. De kosten hiervan zijn 1100 Engelse ponden per kant. Erg duur dus. De meesten die zo'n auto kopen zullen dat wel bij de prijs incalculeren, maar een mens heeft een hobby, toch? Zelf iets maken of tenminste modificeren van bestaande constructies is een uitdaging op zich.
De lampen die op de auto zitten moeten dus slechts een aanpassing van de dimlichtprojectors hebben, maar deze zijn niet los verkrijgbaar. De dimlicht projectors die in de gesealde behuizing zitten van de dimlichtbehuizing hebben een plaatje die ervoor zorgt dat het licht deels vlak en deels gericht wordt geprojecteerd.



Door dit plaatje te modificeren of een slag te kantelen kun je het deel wat in een hoek schijnt aanpassen. Het spreekt voor zich dat een Engelse koplamp in verband met het links rijden zodanig is afgesteld dat het verkeer in Nederland 's-nachts wordt verblind. Door de reflector te kantelen kun je het lichtbeeld dus aanpassen van rhd naar lhd.
Normaalgesproken doet JDM een koplampreflector een minuut of tien in de oven bij 110 graden, zodat de kitlaag zacht wordt en de gesealde unit gedemonteerd kan worden. Niets van dat alles echter bij de DB7. De hele unit is een combinatie van alluminium met hard kunststof, dubbel gesealed met harde taaie kit, bijna zonder schade niet open te krijgen. Men zag er zeker gezien de kosten van een nieuwe unit en de risico op fouten toch maar vanaf. Ook wel weer enigszins begrijpelijk. De ene koplamp is duidelijk niet de andere.
Het verhaal wat hier op volgt is een combinatie van geluk en gewoon doen. Surfend op internet vond ik op Marktplaats zomaar een losse linker euro koplamp van een 2002 DB7. Stond geen prijs bij en ik ging wijselijk maar even bellen in plaats van bieden. De eigenaar, die overigens een bonte collectie onderdelen aanbood, wilde er slechts 75 euro voor hebben. Daarmee was in elk geval het probleem voor een kant opgelost. Ik kon de reflector mooi over bouwen in de unit en dat is ook wat ik wilde omdat de kappen van mijn AM netter waren dan die ik net had gekocht.
Linkerkant dus opgelost......
Nu had ik dus een extra koplamp. Twee rechter reflectors, waar ik met tenminste eentje kon gaan experimenteren.
Het volgende probleem voor de rechtzijde diende zich dus aan:
- Door de reflector te verdraaien in de behuizing kon ik het lichtbeeld goed krijgen, maar nu stond de koplamplens zo scheef dat het wel leek of de auto scheel keek. Hiermee zou de auto wel door de apk komen, maar het lijkt voor geen meter;
- de behuizing was zodanig verdraaid dat de bestaande versteloren niet meer matchten met de gaten in de bracket. Ze waren zo niet mee vast te zetten.

Hierop heb ik een dimlichtprojector genomen. Eerst wil ik het goede lichtbeeld combineren met een goed gemonteerde koplamplens, dus de glazen lens moet eraf. Deze zit echter helemaal gekit en verzonken in de alluminium behuizing met aan de buitenrand nog een kunsstof afdichting. Met aan de binnenzijde het spiegelend gedeelte strak tegen de behuizing aan, moet je dus geen fouten maken, afgezien van het feit dat het lampglas ook nog heel moet blijven.
Ik heb besloten om met een dremeltool de kunststof buitenrand door te slijpen ongeveer 1 cm onder het koplampglas, althans het zichtbare deel daarvan. Precies op de rand waar een geribbeld afdichtrubber de koplamp afsluit in de behuizing.


Gebruik een heel dun slijpschijfje op de dremel en stel de snelheid zodanig in dat in elk geval het plastic wordt gesneden en niet gaat smelten door een te hoog toerental. Neem daar ook echt even de tijd voor en bevestig hierbij de koplampreflector aan een van de lamporen in de werkbank. Hou het heel oppervlakkig. Even te diep snijden en je bent 1100 pond verder en is het einde oefening. Als je een ongeveer 1 cm dikke strip hard plastic hebt losgesneden over de volle diameter knip je dat stuk door en trek je voorzichtig de strip uit de kitlaag. Hierna zie je de onderzijde van het glas zitten in de reflector. Nu is het zaak om heel voorzichtig met een scherp mesje de kitrestanten weg te snijden onder het glas. Je gaat nu merken dat het lensje al losser gaat zitten. Uiteindelijk zal het lensje loskomen.


Tip: doe dit boven een handdoek, kussen of op het gras. Bij mij viel het lensje er ineens af en gelukkig op een zachte ondergrond, anders is het alsnog voorbij.
Nu kwestie van lensje goed schoonmaken en ook de kitrand van de reflector zo veel mogelijk verwijderen. Straks moet de glazen lens er weer op met een kit, maar niet voordat deze helemaal in de goede hoek is gezet.
Vastzetten met Bison Polymax of Sikaflex. Reflector even testen in de behuizing en als alles goed staat is fase 1 achter de rug.
Alles even uitgeprobeerd in een donkere ruimte en lichtbeeld is inderdaad goed nu. Fase 2 behelst het goed vastzetten op de bracket. Hier heeft Aston Martin het ook af-fabriek laten liggen. Als je normaalgesproken de boutjes losdraait om de lamp te verstellen kun je hem daarna niet meer goed vastkrijgen omdat de boutjes erachter meedraaien. Je krijgt er niet echt een sleuteltje achter. Totaal geen ruimte voor. Mijn idee is om er een metalen plaatje met schroefdraad achter te monteren die gelijk als borging dient. Losdraaien om te verstellen is dan heel eenvoudig en vastdraaien lukt ook altijd weer. Hoe eenvoudig kan het zijn. Nog steeds van plan de auto eind april naar de RDW te brengen voor de kentekenkeuring.


De bracket moet wel even aangepast worden. Omdat de projectorunits verdraait zijn past in elk geval een kant niet meer en daarom moeten er in elk geval twee gaten bij geboord worden van 5 mm.


Hierna een stuk metaal in rechthoekige blokjes zagen. De bedoeling is om het metaal van schroefdraad te voorzien. Om de M5 boutjes te kunnen vastdraaien wordt met een 4.2 mm HSS boortje voorgeboord, waarna met een 5.0 mm tapje een schroefdraad wordt getapt. Een en ander gaat het best als er een beetje boorolie bij wordt gebruikt. Bij boren altijd langzaam boren, dan snijdt de boor mooi door het metaal. Bij een te hoog toerental ben je alleen maar aan het wrijving opwekken.


Kijk eens. Blokje voorzien van mooi schroefdraad. Hierdoor wordt afstellen van de lamp een stuk makkelijker en hoeft er aan de achterzijde niets meer te worden gesleuteld. Gewoon stukje losdraaien, verstellen en weer vastdraaien.


Kijk, dit is het principe. Alleen is hier de reflector nog niet in de behuizing gezet.Dit is om even te passen en te kijken of er niets uitsteekt en de gaten mooi overeenkomen. Tip: een toefje kit om het blokje even vast te zetten en daarna de zaak aandraaien zodat het mooi even twee uurtjes kan drogen. Daarna kun je met de reflector er in heel makkelijk de boutjes gelijk indraaien


Het begint weer op een auto te lijken. Voorzichtig de koplampen weer teruggeplaatst, stekker aangesloten en hand vast de 4 M8 boutjes en de ringen weer terug gemonteerd. Even testen en het lijkt allemaal prima. Gelijk alle 4 koplampen voorzien van nieuwe Philips H1 lampen, zodat deze weer een tijdje meekunnen. Volgende stap is het terugplaatsen van de bumper. Binnenkort meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten