vrijdag 10 juni 2011

Detaillering

De GTA is klaar en rijdt als een trein. Ik had al aangegeven dat de auto mooi strak is en goed in de lak staat. Bij het monteren van de voorbumper heb ik mooi nog wat lichte steenslag weggewerkt met een steenslagsetje van Dr Colorchips. Ik was wat terughoudend maar voor die 45 dollar durfde ik het wel aan en bestelde ik Aston Martin Vertigo Blue in de USA. Dezelfde week nog ?? werd mij een pakketje uit de USA afgeleverd waarin notabene dit setje zat. Hoezo snel? Grote krassen of grotere steenslagschade valt niet onder de categorie die dit setje kan behandelen, maar voor meer dan een beetje “road rash” is dit een prima alternatief voor overspuiten.



Proef op de som genomen dus. De truc is om de verf op te brengen, onmiddellijk gladstrijken met de bijgeleverde handschoen en daarna een uurtje of twee te wachten. Daarna met de speciale meegeleverde vloeistof en het microvezeldoekje het overtollige wegvegen en zowaar...... weg plekje. Dit werkt dus echt, zolang de schade niet te diep is. En de kleur was ook helemaal goed. Met een eenvoudig flesje is dus ondiepe steenslag eenvoudig en goed te repareren. En daarbij wil ik aantekenen dat ik met een kritisch oog kijk. Cijfer: 8 uit 10. Investering meer dan waard in mijn geval.
www.drcolorchip.com


Met de kleine lakonvolkomenheden weggewerkt wordt je steeds kritischer en het bleek dus dat ik me daarna wilde gaan richten op poetskrasjes in de lak van deze auto. In het voorbijgaan en zelfs vlakbij is het een geweldig mooie auto, maar onder bepaalde belichting en dichterbij bekeken zijn daar toch meerdere waskrassen zichtbaar. Op het dak zaten zelfs wat diepere krassen, mogelijk door verkeerd wassen met een vuile zeem of iets dergelijks. Om die reden ben ik gaan surfen op het Internet. Daar kom je diverse poetsbedrijven tegen die je voor een redelijke vergoeding wel willen helpen, maar ik was van mening dat het echt goed moet. Zo’n Aston Martin verdient dat. Na diverse sites te hebben bekeken kwam ik uiteindelijk terecht op de website van A1 Car Cleaning in Bunschoten.


Deze site was zo informatief en gaf zo’n goed beeld van de diverse lakproblemen en de daaraan gekoppelde behandeling dat de professionele uitstraling mij deed besluiten om hier toch maar een afspraak te gaan maken. Op donderdag 9 juni was het dan ook zover. Inmiddels had ik met de eigenaar van A1 Car Cleaning, Harold Visser, al contact gehad. Gekozen werd voor een behandeling, waarbij de autolak zou worden gepolijst en daarna zou worden voorzien van een goede waslaag. Overigens zijn er allerlei behandelingen mogelijk bij A1, van autopoetsen tot interieur reiniging. Ik heb mij beperkt tot de buitenzijde en later zal blijken dat Harold daar toch een flinke werkdag mee bezig is geweest.
Om 09.00 uur werd ik hartelijk ontvangen in het kleine eenmansbedrijf. Het is qua nummering niet zo makkelijk te vinden en ik moet daarbij wel zeggen dat ik niet goed op de website had gekeken. A1 Car Cleaning zit op De Kronkels nummer 4N in Bunschoten, maar kennelijk heeft de gemeente wat problemen gehad met de toewijzing van huisnummers op het industrieterreintje. Beter opletten dus voor je ergens heenrijdt, Peter (en de Tomtom kwam er ook niet uit). Na een kopje koffie werd mij uitgelegd wat er allemaal ging gebeuren en dat was nogal wat. Uiteraard wordt de auto eerst grondig gewassen met een speciale shampoo. Ook de velgen worden gereinigd aan de binnen- en buitenkant, waarbij Harold me laat zien dat zelfs als de velgen helemaal schoon lijken er toch nog een nabehandeling nodig is om alle ijzeroxide resten weg te halen. Met een speciaal goedje zie je een verkleuring optreden die daarna wordt weggespoeld. Bijzonder om te zien. De shampoo is van een soort die ervoor zorgt dat in de wasbeurt het meeste water al van de auto loopt, waardoor het nadrogen met de noodzakelijke microvezeldoek eenvoudig en snel gaat.
Dan gaat de auto de werkplaats in. De plekjes waar water blijft staan, achter rubbers, spiegels, scharnieren, worden met perslucht droog geblazen. De auto ziet er keurig schoon uit, maar het echte werk moet nog beginnen. Eerst wordt de auto rondom bekeken met een lakdiktemeter en een speciale lamp. In de lamp blijkt het aantal waskrasjes toch best aanzienlijk. Hier is nog veel te verbeteren. Duidelijke sporen van wasborstels. Waarom doen mensen dat toch met zulke auto’s? Gelukkig blijkt dat de lakdikte geen aanleiding geeft tot problemen, dus er kan gepolijst worden. Maar wel met beleid, aldus Harold.


Het dak had speciale aandacht nodig. Krassen door verkeerde wastechniek


Een forse AEG poetsmachine en diverse pads gaan nu het werk doen. Met de juiste polijstmiddelen en met de juiste manier van poetsen gaat de eerste behandeling rondom ervoor zorgen dat de grovere krasjes worden weggewerkt. Harold werkt op een getrapte manier en bouwt de behandeling op van grof naar fijn. Daarbij aangetekend dat hij van tevoren goed heeft ingeschat hoe de aanpak zal zijn en met welke middelen wordt aangevangen. Te beginnen met het dak. Daar zitten een paar diepere waskrassen in en al snel zie je dat deze onzichtbaar worden. Harold werkt in onderdelen en houdt tijdens het werk goed in de gaten hoe de lak zich gedraagt. Ook wat spuitnevel van een oudere reparatie wordt even aandachtig bekeken en met een speciaal polijstmiddel handmatig even bijgewerkt. De botte bijl regeert hier duidelijk niet.


Met speciaal licht worden alle onvolkomenheden bloot gelegd

Diverse polijstmiddelen van diverse merken worden afgewisseld, elk met hun eigen specifieke werking. Harold doet niet aan branding. Hij werkt met diverse topmerken en neemt die middelen, die hij het beste vindt. Daar waar gewerkt wordt staat een speciale daglichtlamp op de auto gericht die alles laat zien wat er op de auto aanwezig is aan krasjes en vuil. Mooi natuurlijk ook dat diezelfde lamp laat zien wat een goede behandeling van zo’n auto voor resultaat kan geven. Als de hele auto gepolijst is en eigenlijk al geweldig mooi om te zien, wordt er even een tussenpauze ingelast voor andere werkzaamheden. De banden worden schoongemaakt en behandeld en ook de velgen krijgen nog een coatinglaag om toekomstige opbouw van remstof makkelijk te kunnen weghalen.
Dan treedt fase twee in. Met een fijnere polijstpasta wordt de hele auto weer overgedaan. De eerste behandeling heeft al 80% van de krasjes verwijderd. Deze fijnere pasta pakt nog eens 10% van de resterende krasjes. Tijdens de werkzaamheden zie je de glans gewoon terugkeren in een prachtige “wetlook”. Dat gaat geweldig. De lamp laat na het uitwrijven van het residu een krasloze deur zien, die waarschijnlijk nieuw nog niet zo mooi was.


Wetlook, de lamp is onverbiddelijk. Dit is beter dan nieuw!!

Harold vertelt dat ook nieuwe auto’s vaak nog te verbeteren zijn. Vaak worden ze niet erg goed afgeleverd of zelfs even door de wasstraat gereden voor ze naar de klant gaan. Nieuwe lak trekt met name erg veel vuil aan en kan best een goede behandeling gebruiken.
Met een perfect glimmende DB7 is het inmiddels tijd geworden voor een 3e behandeling. Het afwerken met een kwaliteit wax. Harold laat me zien dat ik eigenlijk altijd te royaal ben met het in de was zetten. Een goede harde wax wordt met een roterende beweging mooi egaal en zeker niet te dik over de auto verdeeld, waarna deze wordt uitgepoetst. In het finale deel worden de ruiten schoongemaakt en de binnenkant van de deuren. Er zitten best nog veel bulten en rondingen aan zo’n DB7 GTA, dus nog even extra alertheid of alles weer netjes is. Na een laatste check over de diverse panelen wordt de auto naar buiten gereden en nog even op de foto gezet. Mooier is de auto nog niet geweest.
Al met al kan ik concluderen dat de behandeling meer dan de moeite waard is. Ook is me wel duidelijk geworden dat autopoetsen op dit niveau een vak apart is – en blijft. De Gamma poetsmachine en de busjes Turtlewax kunnen wat mij betreft naar zolder. Ik wist er wel iets vanaf, maar heb ook zeker goede tips gekregen vwb het onderhoud. Harold nog bedankt. Mensen die geïnteresseerd zijn in een dergelijke behandeling of een combinatie van diverse behandelingen doen er goed aan eens contact op te nemen met A1 Car Cleaning. Je wilt niet weten hoe je auto daar van opknapt.
http://www.a1-carcleaning.nl/index.html


final touch. Het eigen keurmerkje na een "perfect job"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten