Na jaren Ford Mustangs en een TVR te hebben gereden kwam ik eigenlijk door een toeval bij een nieuwe liefde terecht, een Aston Martin DB7. In Goodwood had ik me al zitten vergapen aan dit tamelijk bereikbare model en toen ik mijn Tuscan kon verkopen en zich een mooie DB7 meldde was er geen weg meer terug. Bijzonder aan het model dat ik tegenkwam in Knaresborough was het feit dat het hier om een model GTA ging, waar er maar 112 van zijn gemaakt. Bovendien mooi uitgevoerd in Vertigo Blue, helemaal strak en in mooie staat van binnen en buiten. De volledige onderhoudhistorie deed de rest. Na de koop uiteraard met de aanwinst via Hull naar Rotterdam gereden om uiteindelijk in een streep door te rijden naar huis. Het is najaar en de bedoeling is om niet met de auto te gaan rijden tot aan het voorjaar 2011. Scheelt iets BPM, maar de hoofdzaak is natuurlijk wel het feit dat er een en ander voor het vasteland moet worden aangepast, althans voor het rechtsrijden.
Nadat bleek dat mijn remvloeistof reservoir een scheurtje had en ik via de garage nog een nieuw exemplaar kreeg opgestuurd kon ik aan de slag.
Auto opkrikken in de garage en de boel gaan slopen. Eerst het reservoir vervangen, daarna voorwielen eraf om de koplampen aan te pakken. Omdat het een rechtsgestuurde DB7 is schijnen de koplampen verkeerd. Op het vasteland lossen Engelse vakantiegangers dit op door stickers op de lenzen te plakken. Voor de RDW keuring mag dit echter niet. Even afstellen geeft wel iets effect, maar grofweg niet voldoende voor een goede gerichte lichtstraal.
Auto opkrikken in de garage en de boel gaan slopen. Eerst het reservoir vervangen, daarna voorwielen eraf om de koplampen aan te pakken. Omdat het een rechtsgestuurde DB7 is schijnen de koplampen verkeerd. Op het vasteland lossen Engelse vakantiegangers dit op door stickers op de lenzen te plakken. Voor de RDW keuring mag dit echter niet. Even afstellen geeft wel iets effect, maar grofweg niet voldoende voor een goede gerichte lichtstraal.
Koplampen verwijderen DB7
- Auto opkrikken aan de voorzijde. Voertuig daarna op stevige kriksteunen plaatsen op de aangewezen plekken. Bij de DB7 is dit net achter de voorste wielkasten;
- Voorwielen verwijderen. Netjes opbergen en even markeren ivm de rolrichting;
- Kunststof bodemplaat verwijderen. 6 schroeven aan de onderzijde. Tevens 3 schroeven aan weerszijde in de wielkast;
- Om toegang tot de gehele wielkast te krijgen aan weerzijde 4 schroeven losdraaien om het kunststof binnenscherm uit te kunnen nemen.
Buig het scherm voorzichtig naar binnen en trek het behoedzaam los uit de spatbordrand. Houdt er bij het uitnemen rekening mee dat het scherm niet tegen de buitenzijde van het spatbord kan krassen;
- Om de zijkanten van de kunststof bumper los te kunnen maken van de spatborden is het handig om de luchtfilterkasten aan weerszijde in de wielkast te verwijderen. Met name de achterste 2 boutjes zijn anders nauwelijks bereikbaar.
- Om de luchtfilterbehuizing echter goed te kunnen verwijderen is het heel handig dat de mistlampunits in de bumper zijn verwijderd. Deze kunnen worden verwijderd door aan de voorzijde de 3 schroeven los te draaien. Trek de behuizing voorzichtig naar voren. Je hebt nu meer ruimte om het filterhuis te bewegen.
- Schroef luchtfilterhuis open en verwijder het papieren filter. Indien vuil kan deze gelijk worden vervangen door een nieuw filter. Door het filter licht in te drukken kan deze zijwaarts worden uitgenomen. Nu kan aan de binnenzijde van het filterhuis een tweetal moeren worden losgedraaid. Aan de voorzijde zit het filterhuis ook nog met een moer vast. Rechtvoor is het handig om een ringsleuteltje te gebruiken met een ratel, omdat je hier slecht bij kan door onderdelen van de airco die in de weg zitten.
- Nadat alle moertjes zijn losgedraaid kun je het flexibele inlaatdeel verwijderen van het luchtfilterhuis, door de klemband los te draaien. Neem voorzichtig het luchtfilterhuis via de wielkast uit. Sluit het flexibele deel af met een plastic zakje en elastiek zodat er niets in kan komen.
- Met het luchtfilterhuis eruit kunnen de boutjes en moertjes waarmee de kunststof bumper aan het spatbord vastzit makkelijk kunnen worden losgemaakt. Let wel dat er twee maten zijn, namelijk 7 en 8 mm. Berg de moertjes op in een plastic zakje en kijk of ze schoon zijn.
- De zijkanten zitten nu los. Nu gaan we verder aan de voorkant. De grille moet worden losgemaakt. De twee middelste (boven en onder) en de twee linker en rechter uiterste schroefjes houden het gaaswerk van de grille op de plaats. Demonteer deze 4 schroefjes en neem de grille uit. Links en rechts zie je nu een grote moer zitten. Deze draai je los en verwijder je.
- De bumper zit nu alleen nog aan de bovenkant vast, ter hoogte van het motorkapscharnier. Draai de boutjes los (aan de buitenzijde zitten langere boutjes) en bewaar de boutjes en afstandplaatjes in een zakje. Neem als laatste de middelste boutjes uit. Ga nu voor de auto zitten en trek rechtstandig de bumper naar achteren toe. De bumper kan nu in zijn geheel worden afgenomen. Leg de bumper op een zacht kleed neer en zorg dat deze niet kan beschadigen.
- De verlichtingsunits zitten op een bracket die weer vastzit met twee moertjes in de behuizing. Schroef beide moertjes los en neem ook de voorste moer uit die in de lamp zelf zit. Verwijder de beide luchtslangen van zowel de onderplaat als van het filter. Maak twee connectors los en schuif voorzichtig de lamp naar voren uit de behuizing.
- De voorkant is er nu af. De lampen kunnen worden aangepast voor rechts rijden.
Straks moet de zaak natuurlijk weer opgebouwd worden. Mooie gelegenheid om de zaak even helemaal schoon te maken. We beginnen met de brackets die roestig zijn. Ontroesten gaat prima met HG ontroester. Even een dag of twee onderdompelen in een badje en daarna afspoelen, goed drogen en in de grondlak zetten. Na een dag kan de zaak in zwart worden afgelakt.
En in de grondlak
Overmorgen gaan de koplampen naar JDMports. Zij zijn onder andere gespecialiseerd in ombouw van koplampunits. Voor 250 euro inclusief BTW worden de beide units omgebouwd en het koplampglas gereinigd en zonodig gepolijst. Voor meer informatie over JDMPorts klik hieronder:
JDMPorts
Geen opmerkingen:
Een reactie posten